21 Şubat 2014 Cuma

Kolay Almanca Öğrenimi 7. Bölüm

7. BÖLÜM  -  Fiiller  -  das VERB
Eylem bildiren kelimelere fiil denir. Bu Almancada da böyledir. Fiiller Almancada özneden hemen sonra gelirler. (Ich gehe in die Schule. - Ben gidiyorum okula.)
Her gün kullanilan fiillere örnekler:
machen- yapmak ,  lesen - okumak  ,  sehen - görmek  ,  lieben - sevmek  ,  leben - yasamak  ,  essen - yemek yemek  ,  spielen , oynamak  ,  gehen - gitmek  ,  halten - durmak  ,  schlafen - uyumak  ,  fahren - arac sürmek  ,  achten - dikkat etmek  ,  sprechen - konusmak  ,  gucken - bakmak  ,  laufen - kosmak  ,  sitzen - oturmak  ,  schreiben - yazmak  ,  sammeln - toplamak  ,  reparieren - tamir etmek  ,  trinken - icmek  ,  arbeiten - calismak  ,  spazieren - gezmek  ,  denken - düsünmek  ,  schwimmen - yüzmek  ,  küssen - öpmek  ,  steigen - yukari cikmak  ,  wiegen - tartmak  ,  hüpfen - ziplamak  ,  reden - sohbet etmek  ,  sparen - tasarruf etmek  ,  springen - atlamak
BAZI Fiillerin Önüne -zu , -ver , -ein , -durch , -hin , -ab , -an  gibi ekler getirilerek o fiilin anlami degistirilir.
kaufen : Satın almak
einkaufen : birisinden bir şey satın almak
verkaufen : satmak
zu verkaufen : Satılık
hören   : Duymak
zuhören : Dinlemek
verhören : Yanlış duymak, ifade almak
hinhören : Belli bir şeyi (dersi) dinlemek

schauen : Seyretmek
zuschauen : Belli bir yeri ( film) seyretmek
hin
schauen : Bakmakumschauen : Çevresine bakınmak
nach
schauen : Sonradan bakmak
sehen : Görmek
zu
sehen : kabullenmeknachsehen : Kontrol etmek
ver
sehen : Yanlış görmek
durch
sehen : Aradan bakarak görmek 
wiedersehen : Tekrar görüşmek

laufen : Koşmak
weglaufen (kaçmak...)
verlaufen (yolunu kaybetmek)
spielen : Oynamak
mitspielen (beraber oynamak)
verspielen (kumarda veya bahiste kaybetmek)
schreiben : Yazmak
verschreiben (yanlış yazmak)
einschreiben (birisine iadeli mektup göndermek)
anschreiben (birisine veya bir yere yazı yazmak, müracaat etmek)
reisen : Seyahat etmek
verreisen (seyahatte olmak)
anreisen (gideceği yere varmak)
losreisen (yolculuğa çıkmak)
schlafen : Uyumak
verschlafen (uyuya kalmak, uzun uyumak)
ziehen : Çekmek
anziehen (elbise giymek)
verziehen (bir yerden bir yeregitmek, defolup gitmek)
umziehen (başka bir eve taşınmak)
fortziehen (çok uzak bir yere taşınmak)
streichen : Boyamak
anstreichen (bir yeri renkli boyamak)
umstreichen (başka bir renge boyamak)
YARDIMCI FIILLER ICIN Bkz. "DEUTSCH FÜR TÜRKEN TEIL 2 "

FİİLLERDE ZAMAN
Almanca da da Türkçe de olduğu gibi ;
Basit ve BirleşikZamanlar
olmak üzere iki çeşit zaman kavramı vardır.
-BİZ BU BÖLÜMDE BASİT ZAMANLARI ÖĞRENECEĞİZ-
Almanca da  ki   basit zamanlar 3  Tanedir. 
1-   (die Vergangenheit)   :  Geçmiş  Zaman
2-   (der Gegenwart)         :  Şimdiki Zaman
3-   (die Zukunft)              :  Gelecek Zaman
Fiil  Çekimleri :  VERGANGENHEIT  -  Geçmiş Zaman
Ich habe ein Buch gelesen.            Ben bir kitap okudum.
Du hast ein Buch gelesen.             Sen bir kitap okudun.
Er (sie-es) hat ein Buch gelesen.      O bir kitap okudu.
Wir haben ein Buch gelesen.           Biz bir kitap okuduk.
Ihr habt ein Buch gelesen.             Siz bir kitap okudunuz.
Sie haben ein Buch gelesen.          Onlar bir kitap okudular.

Ich habe gelacht.                  Ben güldüm.
Du hast gelacht.                   Sen güldün.
Er (sie-es) hat gelacht.           O güldü.
Wir haben gelacht.                Biz güldük.
Ihr habt gelacht.                   Siz güldünüz.
Sie haben gelacht.                Onlar güldüler.

Örnek:  (die Vergangenheit) "-di li geçmiş zaman"  1. tekil şahıs (haben yardımcı fiili ile)
Ich habe ein Buch gelesen.         Ben bir kitap okudum.
Ich habe dich gesehen.               Ben seni gördüm.
Ich habe einen Auto gekauft.       Ben bir araba satın aldım.
Ich habe gestern geschwommen.  Ben dün yüzdüm.
Dikkat  edersek, geçmiş zaman şeklinde  bazı fiillerin önüne
"geekini koyduk.
Şimdi de siz şu fiillerin çekimini yapmaya çalışın.
sehen,  schlafen, fahren
Geçmiş zamanla ilgili olarak bir de şu şekil vardır. (Partizip Perfekt)
Ich habe das gemacht.                   Bunu ben yaptım.
Ich habe an dich  gedacht. Ben seni düşündüm.
Ich habe gestern Fussball gespielt. Dün futbol oynadım.
Ich habe Deutsch gelernt.               Ben Almanca öğrendim.
Du hast gelacht.                            Sen güldün.
Er hat geguckt.                              O  baktı.
Wir haben dich gesehen Biz seni gördük. (1. çoğul şahıs) 
Görüldüğü gibi biraz farklı olarak fiilin önüne ''ge''  sonuna
da ''t'getirdik. (haben yardımcı fiili ile)
Şimdi de şu fiiller ile çalışmalar yapalım: (Fiil çekimlerini yapın)
Ich habe gehört.  Du hast ....              Er hat.....         Wir........     ......  
Ich habe gedacht.  Du   .......               ...............         ............   
Ich habe gelogen.   Du    ........        ..................           ................
Ich habe neues Auto gekauft.  Du   .......    .......    ......

Şimdiki Zaman fiil  çekimi

Ich lese ein Buch ...............Ben bir kitap okuyorum.
Du liest ein Buch ...............Sen kitap okuyorsun.
Er (sie-es) lies ein Buch.......O kitap okuyor.
Wir lesen ein Buch..............Biz kitap okuyoruz.
ihr liest ein Buch.................Siz kitap okuyorsunuz.
Sie lesen ein Buch...............Onlar kitap okuyorlar.
Şimdi de siz aynı şekilde "gehen" fiilinin çekimini yapın.
Ich gehe in die Schule.            Okula gidiyorum.
Du gehts in  .................
Er geht ........
Wir
Ihr
Sie

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.